Sensoroplossing: reductie kosten en uitval strooiwagens Aebi Schmidt

Aebi Schmidt met strooiwagen-sensor van Sentech

Vier jaar geleden klopte Aebi Schmidt Nederland (het voormalige NIDO) bij Sentech aan voor een oplossing van een sensorprobleem met zijn strooiwagens. Door de zware omstandigheden waarin strooiwagens opereren, gingen de sensoren vaak stuk. Sentech heeft vervolgens een sensoroplossing ontwikkeld.

De sensorassemblage met een mechanische encoder wordt nu twee en een half jaar gebruikt. De resultaten zijn verbluffend: nul procent uitval en de oplossing is de helft goedkoper dan de oude sensor.

Probleem: uitval rotary encoders door zware omstandigheden

Rob Pieters, accountmanager bij Sentech, vertelt over de aanloop naar een sensoroplossing voor Aebi Schmidt Nido: “NIDO kwam bij ons met een probleem. De sensoren (incrementele rotary encoders) die op strooiwagens werden gebruikt voor het doseren en verdelen van strooizout, gingen steeds kapot. Omdat deze sensoren bewegende delen bevatten, zijn ze gevoelig voor de zware omstandigheden (pekel, vorst, vocht) en temperatuurschommelingen. Bovendien gebruikten de chauffeurs het deel met de sensor ook als opstapje om het niveau van de pekel te controleren.”

Sentech heeft vervolgens samen met engineers van Aebi Schmidt een oplossing bedacht met een mechanische encoder zonder as: waterdicht, contactloos, met een O-ringafdichting, en met een stevige lage behuizing zodat chauffeurs niet meer op dat deel konden staan. De sensoroplossing is bovendien volledig compatibel met alle zoutstrooiwagens die al op de weg rijden.

Probleemanalyse Sentech leidt tot effectieve sensoroplossing

Sentech heeft eerst heel goed gekeken naar het probleem door gebruiksomstandigheden en operationele vereisten tot in detail te analyseren. Pieters: “Daarbij spelen de volgende vragen een grote rol: Wat moet de sensor doen? Waar komt de sensor en wat zijn de omstandigheden? Daaruit volgt een pakket van reële eisen en randvoorwaarden. Daar gaan we vervolgens de optimale sensor, bekabeling, connectoren en behuizing bij zoeken. We zijn in zo’n ontwikkelproces altijd eerlijk. Als we geen oplossing kunnen leveren, zeggen we dat ook. In die gevallen verwijs ik bedrijven gewoon door naar bedrijven die het wel kunnen. Ik vind namelijk dat je iemand altijd moet helpen als het jou niks kost.”

Volgens Pieters komt het echter zelden voor dat Sentech geen oplossing kan ontwikkelen. “Sentech kan alles. Voor elk sensorvraagstuk bestaat een oplossing, maar die oplossing moet uiteraard wel betaalbaar en economisch rendabel zijn. Bij Aebi Schmidt is het ons gelukt om een maatwerk sensorassemblage met mechanische encoder, bekabeling, connectoren en een stevige behuizing te ontwikkelen. Wij verwachtten niet alleen dat de performance uitstekend zou zijn; de assemblage is ook de helft goedkoper dan de oude sensor.”

Nul procent uitval en de helft goedkoper

Twee en een half jaar later analyseert Pieters triomfantelijk de resultaten: “Wat Sentech belooft, maakt Sentech waar. Het doel was een grote reductie van uitval. Tot nu toe hebben we nul procent uitval. Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat we nooit loze beloftes doen. Sensorfabrikanten leveren vaak specs bij hun producten die alleen van toepassing zijn bij optimale omstandigheden. Sentech baseert de specs op de operationele omstandigheden van de toepassing. En dan ook de worst case omstandigheden.”

Het kan uiteindelijk zijn dat de sensoroplossing nog beter presteert dan de opdrachtgever zelf verwachtte. “Daar doen wij het voor en het resultaat bij Aebi Schmidt bevestigt ons streven: het leveren van meerwaarde. Dat kan in de vorm van een standaardproduct zijn, maar in dit geval een maatwerkoplossing. Wij zorgen ervoor dat de klant het juiste product voor de oplossing van zijn probleem of meetvraagstuk krijgt.”

Onze expert:

Rob Pieters

"Het kan uiteindelijk zijn dat de sensoroplossing nog beter presteert dan de opdrachtgever zelf verwachtte. Daar doen wij het voor en het resultaat bij Aebi Schmidt bevestigt ons streven: het leveren van meerwaarde."

e-mail Rob

of bel: 073 2200 005

Onze klant:

"De resultaten zijn verbluffend: nul procent uitval en de oplossing is de helft goedkoper dan de oude sensor."

Tom Eusterbrock Inkoper

Gebruikte sensorsoort:

Angle sensor

Share This
Customer Service:
T +31(0) 73 2200 000

Technical Support
T +31 (0)73 220 00 19