Ketenintegratie: focus is essentieel

Samenwerken in de supply chain is cruciaal. Hebben bedrijven die zich niet op ketenintegratie richten nog wel bestaansrecht? Dat was één van de vragen die aan bod kwamen op een door Sentech georganiseerd evenement. Sprekers waren onder andere astronaut André Kuipers en Peter Millenaar, voormalig chief innovation & creation van Agrifac.

Bij ketenintegratie werken alle partijen in de keten samen. Alle opeenvolgende schakels hebben een belangrijke, eigen rol in het hele ontwikkel- en productieproces. Dat geldt voor de verschillende afdelingen binnen een onderneming tot en met de leveranciers en de klant.

Interactie

De traditionele klantendag werd vrijdag 22 juni georganiseerd in de stemmig aangeklede productiehal van Sentech. Het openingswoord kwam van directeur Marcel Figge van Sentech, die het belang van ketenintegratie duidelijk maakte. Bedrijven moeten zich richten op hun kerncompetentie om succesvol te kunnen zijn en blijven, zo zei Figge.

“De juiste focus is noodzakelijk. Dat is de eerste stap. Vervolgens heb je partners in de keten nodig, elk met hun eigen kerncompetentie. Om samen succesvol te zijn, moet er echte interactie tussen de verschillende partijen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat je moet leren communiceren met je partners in de keten, dat je je serieus moet verdiepen in elkaars vakgebied. Anders zul je nooit in staat zijn een goed product op de markt te brengen.”

Samenwerking

Figge refereerde aan het boek Radicaal Openhartig van de Amerikaanse schrijfster Kim Scott. Volgens Scott zijn er drie – vrij basale – principes om een goede zakelijke relatie op te bouwen: maak het persoonlijk, zorg dat je het gedaan krijgt en begrijp waarom het er toe doet.

Figge: “Een mooi boek, dat duidelijk maakt hoe belangrijk verbinding is. Alleen echte belangstelling leidt tot een optimale samenwerking.” Het boek is een aanrader voor de vakantiekoffer, aldus Figge.

Focus is essentieel bij ketenintegratie. Door hierbij interprofessioneel samen te werken bereik je meer.

Focus is essentieel bij ketenintegratie. Door, zoals bij dronevliegen, interprofessioneel samen te werken bereik je meer.

Tijd stelen

Vervolgens was het woord aan Peter Millenaar. Hij benadrukte het belang van goed luisteren. Millenaar, die als directeur het Steenwijkse Agrifac in tien jaar tijd uitbouwde tot een wereldspeler, heeft sinds dit voorjaar een zelfgekozen sabbatical.

“Ik kon mij niet meer vinden in de koers van Agrifac en beschouw mezelf te veel als visionair om compromissen te sluiten. Dus doe ik een jaartje niets. Met mijn twee zonen ga ik drie maanden in een Landcruiser door Afrika koersen.”

Interprofessioneel samenwerken

Hij heeft nu veel tijd om na te denken. “Waar het in mijn beleving écht om gaat? Eigenlijk alleen maar om quality of life. Waar wordt iedereen blij van? Aandacht geven en aandacht krijgen, zowel privé als in het werk. Daar zouden we ons veel meer op moeten richten.”

Maar Millenaar ziet dat het in veel bedrijven anders gaat. Daar zijn inkopers en verkopers bezig klanten binnen te halen en deals te sluiten in plaats van interprofessioneel samenwerken.

“Dat is niet meer van deze tijd, vind ik. Inkoop en verkoop is tijd stelen van een ander. Je hoeft de klant echt niet meer te overtuigen iets van je te kopen. Hij zoekt het zelf wel op, weet wat hij wil. Je moet het gesprek met hem aangaan. Proberen te achterhalen wat hij doet en waarom hij het doet.”

Millenaar haalde gouden cirkel van Sinek aan. In de denkwijze van deze marketingdeskundige en schrijver gaat om het “Waarom”. Elk bedrijf moet zich bezighouden met de vraag: Waaróm doen we wat we doen.

Millenaar: “Om mij heen zie ik dat bedrijven zich vooral druk maken over wat en hoe ze doen. Ik kom op beurzen en hoor de fabrikanten van spuitmachines mij uitleggen wat die machines van ze kunnen. Maar daar gaat het niet om. Het waarom leidt tot een betere wereld. Leg het waarom uit: een goede machine kan een boer helpen om met minder grond dezelfde opbrengsten binnen te halen. Dat kan zorgen voor meer natuur en tot een betere wereld. Kijk, dan voeg je waarde toe.”

Klantendag 2018 (ketenintegratie) Peter Millenaar

Ketenintegratie tot de kern

Hoe is de ketenintegratie bij Agrifac dan georganiseerd? Millenaar: “Je moet tijd vrij maken om echt het gesprek met de klant aan te gaan. In zo”n gesprek deed ik de klant altijd twee beloftes: ik ga geld aan je verdienen en ik ga niet voor je maken wat je wilt. Want in het gesprek bleek altijd dat de klant wat anders nodig had dan hij dacht. Ik ging tot de kern: waarom heb je iets nodig?”

In bijna alle gevallen kwam er een product uit dat anders was dan hij dacht nodig te hebben. Dat zou Millenaar graag deze middag willen meegeven: ga samen op zoek naar het waarom.

En tenslotte nog een vraag vanuit de zaal: welke kostenbesparing zijn er mogelijk met ketenintegratie? “Kostbesparing vind ik een raar woord. Want er zijn zoveel verborgen kosten, bijvoorbeeld in het ontwerp, in het afstemmen van de productie. Ik denk dat je eerst het waarom moet bepalen. Waarom heb jij als klant dat ene boutje nodig? Is er geen beter ontwerp mogelijk zonder dat boutje? Dan bespaar je het hele proces van ontwerp, assemblage en productie. Blijf vragen stellen, dat is het meer dan waard.”

Sensoren

Daarna was het woord aan André Kuipers, die man die tijdens twee missies in totaal 203 dagen in de ruimte doorbracht. In het International Space Station (ISS) zag hij zestien keer per dag de zon opkomen en ondergaan. Hij sprak onder andere over de grote hoeveelheden sensoren in ISS en de satellieten die rond de aarde draaien.

“Nederland is goed in het maken van sensoren. Die houden onder andere continu ons aardoppervlakte in de gaten. Meten de hoeveelheden stikstof en methaan, en bewaken zo de veiligheid. En ook in ISS zitten veel sensoren. Bijvoorbeeld om de Sojoez-capsule aan ISS te kunnen koppelen en bij vertrek weer te kunnen ontkoppelen.”

André Kuipers spreekt over ketenintegratie op de Klantendag 2018

Zelfs in de ruimte is er sprake van ketenintegratie en samenwerking, aldus Kuipers. “Je werkt met verschillende nationaliteiten. Zo werkte ik als Nederlander met een Canadese commandant aan een Amerikaans project, dat aan een Russisch onderdeel van het internationale station moest worden gekoppeld. Dat is toch wel bijzonder.”

Betere producten

Een fantastisch dag, zei klant Tim Blömer na afloop, “heel leuk om mee te maken”. De directeur van het Twentse techbedrijf Mic-O-Data vond het verhaal van Kuipers “meeslepend”. En het thema was goed gekozen.

“Elk bedrijf heeft te maken met ketenintegratie. Hoe meer de verschillende ketens op elkaar aansluiten, hoe beter de uitkomsten. Het maakt het werk gemakkelijker, dat zie ik ook in de samenwerking tussen Mic-O-Data en Sentech. Goede afspraken leiden tot kortere productietijden en betere producten. Helemaal als, zoals in ons geval, alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen.”

Ook Benno Sterk had een mooie dag. De commodity manager van DAF is naar eigen zeggen al twaalf jaar klant. “Of misschien wel vijftien jaar, ik weet het niet precies. De tijd gaat zo snel.”

Hij vond het twee mooie sprekers. “Millenaar was verrassend en open. Hij heeft een gedachtegoed dat anders is dan gebruikelijk. Hij kwam met opmerkingen waar ik zeker nog over ga nadenken.”

Wat betreft de ketenintegratie was Sterk helder: “Het is van groot belang zo snel mogelijk een team te vormen met mensen uit de verschillende betrokken bedrijven en die allemaal bij het proces te blijven betrekken. Dat levert de beste resultaten op. Maar ik zie om me heen dat dat nog lang niet altijd gebeurt. Veel managers zijn wat dat betreft nog te conservatief. Die zijn bang om kennis en kunde te delen. Terwijl dat zo belangrijk is. Het was wat mij betreft daarom een goed gekozen thema, ja.”

Klantendag 2018 (ketenintegratie) drone vliegen

De competentie samenwerken

Focus blijkt dus essentieel bij ketenintegratie en door hierbij interprofessioneel samen te werken maak je betere producten. Een perfect voorbeeld van samenwerking is het IoT Toilet-project.

De sleutel tot bedrijfscontinuïteit is namelijk slimme technologie, die verbonden is met de cloud en dat wordt toegepast op jouw branche. Vier specialisten zijn bij elkaar gebracht om de uitrol hiervan mogelijk te maken.

Het zoeken en vinden van de juiste specialisten in de keten kan al een karwei op zich zijn. Iemand die met je meedenkt kan dan fijn zijn en vragen staat natuurlijk vrij.

Sentech arrow sketch pink

* Verplichte velden

 

Foto’s

Klantendag 2018 (ketenintegratie) drone vliegen

Klantendag 2018 (ketenintegratie) drone vliegen

André Kuipers spreekt over ketenintegratie op de Klantendag 2018

Deel dit bericht via social media

Onze expert:

Marcel Figge

"Om samen succesvol te zijn, moet er echte interactie tussen de verschillende partijen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat je moet leren communiceren met je partners in de keten, dat je je serieus moet verdiepen in elkaars vakgebied."

e-mail Marcel

of bel: 073 2200 013

Nieuws

Optische precisie op de nanometer

Extreme meetnauwkeurigheid op de nanometer haal je met Chromatic Confocal imaging. Check direct deze precisie techniek!
Lees verder >

IATF 16949 certificaat: werken volgens de leidende norm

Sentech werkt strikt volgens de kwaliteitsnormering IATF 16949, én de ISO 9001-norm. Maar waarom eigenlijk? En wat is het? Check direct de antwoorden!
Lees verder >

Ketenintegratie: focus is essentieel

Hebben bedrijven die zich niet op ketenintegratie richten nog bestaansrecht? Lees de visie van onder meer astronaut André Kuipers.
Lees verder >

IoT cruciaal voor continuïteit en succes

Laat je inspireren tot jouw eigen IoT-applicaties en nieuwe kansen voor jouw bedrijf.
Lees verder >

Een bloeiende carrière in de hightech

Lees hier hoe het is om bij een succesvol hightechbedrijf te werken. En ontdek de carrièremogelijkheden bij Sentech.
Lees verder >
Bij ons aan de slag

Vacature Project Engineer: focus op embedded hard- en software

Als Project Engineer beoordeel jij de technische en commerciële haalbaarheid en maakbaarheid van klantaanvragen.
Lees verder >

Project Lead Engineering

Je bent verantwoordelijk voor projectmanagement en -planning binnen de sensorintegratie. Is dit jou op het lijft geschreven?
Lees verder >

Manager Sales met talent voor verbinden

We zoeken een ervaren professional, die als coach en verbinder op de juiste manier onze snelgroeiende salesorganisatie vormgeeft en leidt.
Lees verder >

Gedreven HR Business Partner die het verschil maakt

We zoeken een proactieve, ambitieuze en gedreven HR Business Partner, op zowel tactisch als strategisch niveau. Challenge de business op HR-thematiek.
Lees verder >
Customer Service:
T +31(0) 73 2200 000

Technical Support
T +31 (0)73 220 00 19