Ruim half miljoen voor Swim to Fight Cancer: “Challenge completed!”
Met de deelname van drie zwemteams heeft Sentech tijdens de derde editie van Swim to Fight Cancer in totaal 7.800 euro voor kankeronderzoek opgehaald. De vijftien zwemmers doken samen met 801 andere deelnemers in het erg frisse water en zwommen ruim een half miljoen euro bij elkaar.
Het totaal opgehaalde bedrag bij het Bossche zwemevenement is inmiddels ruim 519.000 euro, meer dan twee jaar geleden. “En dat loopt nog op, want er kan nog tot en met 30 september gedoneerd worden”, aldus Esther Gloudemans van de organisatie.
De landelijke teller staat voor KWF Kankerbestrijding op het moment van schrijven op 1.138.788 euro.
IJzeren Man in Vught als alternatieve zwemlocatie
Eigenlijk was het de bedoeling om Swim to Fight Cancer in de Singelgracht en de Stadsdommel in ’s-Hertogenbosch te zwemmen. Op advies van de Waterschappen is het zwemevenement op het laatste moment naar de IJzeren Man in Vught verplaatst.
Uit metingen bleek namelijk dat de waterkwaliteit in de Dommel mogelijk gezondheidsrisico’s met zich mee zou brengen voor de deelnemers, veroorzaakt door hevige regenval en het ‘overlopen’ van rioleringen in de rivier. Gloudemans: “Wij zijn erg blij met hoe het nu toch gelopen is. Het was gisteren een prachtige dag.”
Foto’s Swim to Fight Cancer
Dat de Sentech-zwemmers blij zijn met alle donateurs en trots op het opgehaalde bedrag, blijkt wel uit de ontlading die ontstond nadat de 2,1 kilometer was gezwommen. Teamcoördinator Yvette Reuken: “Toen ik onder de finishboog doorzwom en zoveel enthousiaste supporters zag, was ik ontzettend trots dat ik deze afstand had behaald. De ontlading die ik daarbij voelde deed veel met mijn emotie, omdat het om een ongelooflijk fantastische doel gaat. Challenge completed!”
Rond het middaguur startte de wedstrijdwave en tegen 16 uur finishte de laatste van de ruim 800 deelnemers.
Donatie voor kankeronderzoek
Stichting Fight Cancer werft fondsen voor wetenschappelijk kankeronderzoek en preventie via KWF Kankerbestrijding en richt zich hierbij veel op jonge mensen. Zij moeten bewust worden gemaakt van de noodzaak van kankerbestrijding.