IATF 16949 certificaat: werken volgens de leidende norm

Bij Sentech werken we strikt volgens de kwaliteitsnorm IATF 16949.

De IATF 16949 is een industriële kwaliteitsnorm, die vereist dat je als bedrijf je bedrijfs- en productieprocessen beschrijft en vastlegt. Zo kun je maken wat je belooft en leveren wat de klant wil. En, belangrijk: continu bezig zijn met verbeteringen.

Alleen beschrijven wat je als bedrijf doet, zoals met ISO 9001-norm gebeurt, is niet genoeg. Daarom kwam de International Automotive Task Force in 2016 met een technische specificatie op ISO 9001. Dit noemden ze de ISO TS 16949. Die is in 2016 gewijzigd in de IATF 16949.

We gaan nu in op wat deze certificering inhoudt, wat de verschillen zijn met de ISO 9001-normering én waarom wij deze norm voeren.

Kwaliteitsnormen

In de industrie wordt al jaren gewerkt met verschillende kwaliteitsnormen. Dergelijke normen geven bedrijven (mede) handvatten om hun kwaliteitsmanagementsysteem zodanig in te richten, dat dit leidt tot een grotere klanttevredenheid. Bovendien bieden de normen een goede mogelijkheid de bedrijfsprocessen te continu te verbeteren.

Dat nam in de jaren tachtig een grote vlucht met ISO 9001, een norm die eisen stelt aan het kwaliteitsmanagementsysteem van een bedrijf. Bij een kwaliteitsnormering moet de onderneming haar bedrijfs- en productieprocessen beschrijven en vastleggen. Oftewel: opschrijven wat je doet en doen wat je hebt opgeschreven.

Op deze manier ontstaat er een werkstandaard, en weet de klant wat hij mag verwachten. Elk jaar komt er een afvaardiging van een zogeheten Notified Body langs, die controleert of de onderneming nog volgens de normen werkt.

Zo’n geaccrediteerde instantie, zoals bijvoorbeeld Lloyd’s of DEKRA, is door de overheid gemachtigd om certificaten voor een periode van steeds 3 jaar toe te kennen voor specifieke normen. Jaarlijks vindt er een tussentijdse certificeringsaudit plaats. Deze momenten worden ook wel ‘surveillance’ audits genoemd.

Automotive quality

Voor de automotive industrie was dat echter niet genoeg. Een aantal grote autofabrikanten kwam een paar jaren geleden met de aanzet tot de IATF 16949-norm. “Dat was eigenlijk een logisch vervolg op de ISO-norm”, zegt Johan van den Biggelaar, Project Engineer bij Sentech.

“Daar waar ISO 9001 vereist dat een bedrijf de bedrijfsprocessen beschrijft, gaat IATF 16949 een heel stuk verder. Want je moet ook kunnen aantonen dat je continu met verbeteringen bezig bent. Om fouten te voorkomen en om ongewenste variatie op je product en verspilling tegen te gaan.”

IATF 16949 automotive Agrifac sensor

Anders dan bij de ISO 9001-norm, is IATF 16949 quality niet vrijblijvend, zegt Ingrid Willems, Quality Manager bij Sentech. “De automotive industrie werkt alleen met bedrijven die het certificaat hebben gehaald. Het is een klanteis om aan deze industrie te kunnen en mogen leveren. Er zijn echter meer redenen om aan de IATF 16949 te voldoen. De norm biedt een onderneming een handvat voor de inrichting van het kwaliteitsmanagementsysteem en helpt zo de organisatie om tot effectieve en efficiënte bedrijfsprocessen te komen.”

Blijven verbeteren

Belangrijk binnen de IATF 16949-norm is het streven naar verbeteren. Dat moet meetbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is dat een organisatie vastlegt welke afwijkingen er tijdens productie worden geconstateerd. Door voor deze afwijkingen na te gaan wat de oorzaak hiervan is, kunnen gerichte verbeteracties worden vastgesteld en doorgevoerd.

Johan komt met een voorbeeld: “Stel je voor dat je een sensor aan een kabel van twee meter moet vastmaken. Als je die kabel met de hand afknipt, bestaat de kans dat hij te kort wordt afgeknipt. Dan krijg je dus afgekeurde sensoren. Dat kun je oplossen door een mal te maken, waarin je de kabel op de juiste lengte afknipt. Elke kabel wordt even lang en voldoet aan de specificatie. Minder variatie dus.”

Sentech is IATF 16949-gecertificeerd. Volgens Ingrid is het even belangrijk als vanzelfsprekend dat Sentech het IATF 16949-certificaat heeft. “We hechten aan kwaliteit. En we vinden het belangrijk dat we onze klanten goede producten leveren. Er zitten natuurlijk ook commerciële voordelen aan: met een certificaat op zak kun je aan de klant aantonen dat je voldoet aan zijn eisen, én je dus samen goed zaken kunt doen.”

IATF 16949 approval mark

Proceseigenaren zijn verantwoordelijk

Sentech heeft een bedrijfshandboek, waarin een aantal cruciale bedrijfs- en werkprocessen is beschreven. En verder zijn de documenten van het kwaliteitsmanagementsysteem digitaal beschikbaar. Daarmee heeft de normering ook intern zijn voordelen: je kunt opzoeken hoe een bepaald proces is beschreven en wat er allemaal moet gebeuren. En wie er bij betrokken zijn.

Dat is ook één van de redenen dat er binnen het bedrijf aan elk proces een eigenaar wordt toegekend. Ingrid: “De proceseigenaar is verantwoordelijk voor een (deel)proces binnen het bedrijf. Hij of zij moet in de gaten houden of het proces goed verloopt en waar er zaken verbeterd moeten worden.”

Risico’s vooraf bekend

Een groot verschil met ISO 9001 is dat bij de IATF 16949-norm de risico’s bij een klantvraag van te voren wordt onderzocht en vastgesteld. Johan: “Stel dat een klant als DAF vraagt of wij een bepaald product willen leveren. Dan gaan we eerst aan de hand van gerelateerde interne processen kijken of we het kunnen maken en wat daarvoor nodig is. Deze processen zijn natuurlijk vastgesteld op basis van de automotive norm. Elk stap wordt in kaart gebracht; van het eerste telefoontje met de klant tot en met de levering van het eindproduct.”

Per stap worden de risico’s in kaart gebracht. “Wat is er nodig? Wat kan er mis gaan? Hoe vaak? Hoe kan dat? Hoe ernstig is de fout? En daarna pak je de fouten en de risico’s aan. Zo’n controleplan, inclusief werkinstructies en productieproces, zorgt vooraf voor veel meer werk, dat klopt. Maar het levert ook veel op, want je weet nu vooraf welke risico’s er zijn en hoe je die aan moet pakken. In alle opzichten ben ik blij dat we bij Sentech volgens de norm werken”, aldus de Project Engineer.

PLC schema

Met IATF 16949 challenges aangaan

Vanuit kwaliteitsmanagement met IATF 16949, is voor Tridec een robuuste sensorassemblage met een optische niveausensor geproduceerd. Deze challenge is een mooi voorbeeld van een modern stuurhulpmiddel dat de opmaat is naar autonoom rijden.

Ontdek direct hoe slimme stuursystemen en wielophangingen het transport over de weg makkelijker, goedkoper en duurzamer maken.

bekijk challenge

 

Deel dit bericht via social media

Nieuwsbrief

Onze expert:

Ingrid Willems

"De norm biedt een onderneming een handvat voor de inrichting van het kwaliteitsmanagement- systeem en helpt zo de organisatie om tot effectieve en efficiënte bedrijfsprocessen te komen."

e-mail Ingrid

of bel: 073 2200 339

Nieuws

Onze zwemhelden halen recordbedrag op voor Swim to Fight Cancer

Trots op onze zwemmers! Zij zwommen 2,1 kilometer en haalden wel 9.024 euro op voor kankeronderzoek.
Lees verder >

Betrouwbare afstandsmeting met radar sensor

Radar sensor meet afstanden met radiosignalen. Deze sensor is geschikt voor vele toepassingen. Ontdek deze technologie!
Lees verder >

3 Swim Teams steunen KWF Swim to Fight Cancer

Sentech neemt deel aan Swim to Fight Cancer in Den Bosch. Welke van de 3 Swim Teams kies jij om KWF te steunen in hun kankeronderzoek?
Lees verder >

Het spanningsveld tussen Sales en Engineering

In een sensor project liggen de belangen van Sales en Engineering soms ver uit elkaar. Lees hoe zij hiermee omgaan.
Lees verder >

Werken in de hightech: een werkweek als Project Engineer

Onze Senior Project Engineers Johan en Ivo vertellen over hun werkweek. Ontdek de veelzijdigheid van werken in de hightech.
Lees verder >
Bij ons aan de slag

Inside Sales Engineer

Op basis van klantbehoeften bedenk jij unieke sensoroplossingen. Ben jij het eerste technische aanspreekpunt voor onze klanten?
Lees verder >

Maak indruk met jouw open sollicitatie!

We staan open voor gemotiveerde en bekwame mensen die ons team willen versterken. Maak indruk op ons!
Lees verder >
Customer Service:
T +31(0) 73 2200 000

Technical Support
T +31 (0)73 220 00 19